NIBUD:”Schrikbarend weinig mensen met ernstige betalingsproblemen krijgen

hulp bij het oplossen ervan”

Het is niet echt een kop voor een persbericht, denk ik dan altijd. Ik verbaas me erover hoe onderwerpen waar iedereen in de schuldhulp al jaren van weet dat het zo is, toch weer de landelijke aandacht weten te trekken. Prima natuurlijk, mits het ook beweging in gang zet. 360.000 weten niet waar ze terecht kunnen. Ook dat is al wel bekend. Waar we heel veel goedbedoelde initiatieven hebben opgetuigd, en iedere gemeente de mogelijkheid geven om lokaal de schuldhulp in te richten, betekent dat tegelijk voor mensen die hulp zoeken, dat ze geen idee hebben waar te beginnen. Al die verschillende loketten per gemeente of soms zelf verschillende loketten binnen een gemeente maken het er voor mensen uiteindelijk niet eenvoudiger op om de juiste ingang te vinden.

Het meest interssant vind ik dat het overgrote deel van deze huishoudens, 285.000 maar liefst, denkt dat de problemen niet zo ernstig zijn dat zij daar hulp bij nodig hebben. Au, daar zit de pijn. Want het begin altijd met die eerste 1000 euro die je achterloopt. Waardoor je het ene gat met het

andere gaat vullen. En denkt dat je dat met de eindejaarsuitkering/belastingteruggaaf/goedkopere volgende maand/vakantietoeslag wel weer in gaat lopen. Maar dan gaat de wasmachine stuk, hebben de kinderen nieuwe winterjassen nodig en komt de Belastingdienst juist met een terugvordering in plaats van een nabetaling. O en dan gaat het hard, want dan sla je de huur even een maand over. En voor je het weet ligt er beslag op je inkomen. Vet balen, want nu ben je ook nog bang dat je je baan verliest.

Vanmiddag sprak ik met een initiatiefnemer die bezig is met een landelijk contactcentrum voor mensen met schulden. Ja! Dat is zo nodig. Dat je met je probleem makkelijk, laagdrempelig en anoniem terecht kunt voor je vragen. Om te horen dat er altijd een oplossing is. En om je door al de bomen de weg te wijzen naar de juiste lokale instantie die juist als het nog niet uit de hand is gelopen, kan zorgen dat je er weer bovenop komt.

Werk jij met mensen die financiële problemen hebben? Abonneer je op mijn spiksplinternieuwe nieuwsbrief. Stuur ik je regelmatig een update van mijn activiteiten en ideeën voor vernieuwing en verbetering van de schuldhulp: https://liselottemaas.nl

Lees hier over het onderzoek van NIBUD